مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:23533 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

وسواس شديد در نظافت و عبادت پيدا كرده ام چه كنم؟
ر مورد موضوع مشاوره يعني وسواس به عرض مي رسانيم كه تشريح شما براي تشخيص ميزان ابتلاي به اين حالت كافي نيست و وسواس از جمله اموري است كه براي درمان آن آشنايي با سطح ابتلاء لازم است و از طرف ديگر وسواسي حاد از طريق مكاتبه قابل درمان نيست و نيازمند صرف وقت و مراجعه حضوري است با عنايت به مطالعه نامه شما جهت درمان توجه شما را به توصيه هاي زير جلب مي كنيم و قبل از آن متذكر مي گردد كه پايبندي و رعايت دقيق كامل و مستمر موارد زير مي تواند يقيناً مؤثر باشد و الا رعايت كوتاه مدت و ندرت جز به مشكل نخواهد افزود. 1- خواندن نماز و رعايت طهارت و نجاست يك حكم شرعي است كه كيفيت آن را بايد خداوند تعيين كند و بر اساس خواست او انجام بگيرد لذا ابتدا دو مسئله طهارت و نجاست و خواندن نماز را به صورت دو رفتار مستقل در نظر گرفته و يكي يكي به علاج ان بپردازيد و ما در اينجا ابتدا به رعايت طهارت و نجاست شرعي توجه داريم و در اين مورد نكاتي را عرضه مي داريم. 2- چون نجاست و طهارت يك خواست الهي است و بايد مطابق آنچه خدا فرمان داده عمل شود لذا به توضيح المسائل مرجع خود مراجعه و به عنوان يك دستور العمل شيوه نجس شدن و پاك شدن اشياء..... را مطالعه كنيد و آن را بصورت يك دستورالعمل براي خود بنويسيد كه مثلاً دست اينگونه نجس مي شود و اين گونه پاك مي گردد. 3- بعد از ياد گرفتن مسئله مقيد باشيد همانگونه كه گفته شد عمل كنيد نه كمتر و نه بيشتر و چنانچه قادر به كنترل عملكرد خود نيستيد از كسي كمك بگيريد تا او شما را به رفتار مطابق با دستورالعمل شرعي مجبور سازد و از استمرار و ادامه عمل توسط شما جلوگيري كند. 4- به عنوان يك راه حل اساسي تأكيد مي كنيم كه نجس شدن راه و سبب خاص دارد و تا سبب نجاست فراهم نشود چيزي نجس نمي گردد و تا يقين نداريد كه چيزي نجس هست يا نه بايد بدانيد كه پاك است. 5- چنانچه قادر به كنترل شخصي رفتار خود نيستيد هميشه از همراهي شخصي ديگر بهره مند باشيد. 6- عملي كه در آن وسواس داريد را معين كنيد و از شخصي كه مبتلا به وسواس نيست در مورد مقدار زمان و ميزان آب مصرفي سوال كنيد شما هم مطابق همان زمان عمل را انجام دهيد اگر شستن دست نجس دو دقيقه لازم دارد شما هم بايد طي دو دقيقه دست خود را بشوئيد نه بيشتر و به محض تمام شدن دو دقيقه از شستن دست بكشيد و بدانيد كه ديگر پاك است. 7- از مطالعه كتب زير غفلت نورزيد: وسواس و درمان آن نوشته آيه الله مظاهري و وسواس و درمان آن نوشته آقاي زماني. 8- در هنگام شستشو و وضو به عمل توجه نكنيد، بيشتر متوجه اذكار و دعاهايي كه وارد شده، باشيد. 9- بدانيد وسواس نشانه ورود شيطان و پيروي از خواست اوست و اگر مي خواهيد از چنگال شيطان رها شده و راه ترقي و تعالي را پيش گيريد بايد هر چه سريعتر خود را از آن نجات بخشيد و علاج آن چنين است كه به آنچه خدا گفته و در دين خدا بيان شده عمل كنيد نه آنچه شما را راضي مي كند و خواست و رضايت خود را رها و رضايت خدا را مد نظر داشته باشيد به سخن دل خود گوش ندهيد گوش به فرمان خدا باشيد. 10- در صورتي كه وسواس شما حادّ باشد يقيناً ضمن رعايت نكات فوق از مشورت حضوري مشاوره كمك بگيريد و به مشاوره حضوري بپردازيد. 11- بعد از ده روز رعايت نكات فوق ضمن گزارش از تأثير آن آماده ارائه راهكارهاي بعد هستيم به اميد علاج صد در صد و كامل وسواس شما.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.